Nowoczesne metody w Mikrodoradztwie:
Adresaci szkolenia
Szkolenie dla doradców zawodowych:
- publiczne służby zatrudnienia (WUP, PUP, OHP);
- poradnie psychologiczno – pedagogiczne;
- ABK;
- SzOK;
- ZDZ;
- Centrów Aktywizacji Zawodowej MON;
- Zakładów karnych;
- Instytucji i organizacji niepublicznych oraz
- Doradców personalnych (HRM).
Cele szkolenia
Głównym celem szkolenia jest zastosowanie nowych, międzynarodowych metod doradczych, mających bezpośrednie zastosowanie w codziennej pracy doradców. Doradcy mają możliwość poznania teoretycznych podstaw nowoczesnych metod w zakresie mikrodoradztwa oraz nauczenia się ich stosowania w praktyce doradczej.
Doradcy mają możliwość diagnozowania swoich kompetencji w zakresie doradztwa kariery w celu stymulowania własnego rozwoju zawodowego oraz programowania szkoleń uwzględniających indywidualne potrzeby, tzw. szkolenia szyte na miarę.
Szkolenie obejmuje wykłady teoretyczne, praktyczne ćwiczenia w konkretnych sytuacjach zawodowych oraz trening umiejętności z wykorzystaniem kompleksowej analizy zachowań indywidualnych przy pomocy sprawdzonej metody Video-Training.
Uczestnicy szkolenia otrzymają książkę Ertelt, B.J., Schulz, W.E. (2010). Podstawy Doradztwa Kariery – z ćwiczeniami rozwijającymi umiejętności doradcze w świecie edukacji i pracy, we współpracy z A.E. Iveyem. Warszawa-Kraków: Narodowe Forum Doradztwa Kariery oraz Skale Samooceny Kompetencji Doradczych, opracowane na podstawie Skal Samooceny Jakości Procesu Doradztwa Zawodowego, autorstwa Prof. Augustyna Bańki.
Program szkolenia
Część I: Mikrodoradztwo
(Prof. Dr. Bernd-Joachim Ertelt, Uniwersytet w Mannheim i Heidelbergu, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie.)
Szkolenie obejmuje następuje obszary tematyczne:
- Model mikrodoradztwa Allena E. Iveya opisujący podstawowe teorie i style doradcze;
- Model zarządzania problemami G. Egana;
- Doradztwo nastawione na rozwiązania;
- Model integracyjny według B.J. Ertelta und W.E. Schulza
Ćwiczenia i trening umiejętności praktycznych wynikających z omówionych koncepcji mikrodoradztwa w odniesieniu do:
- I. podejmowania decyzji wyboru zawodu (kierunku kształcenia) przez młodzież (doradztwo w zakresie tranzycji),
- II. rozwiązywania problemu zawodowego osób dorosłych (osoby aktywne i bierne zawodowo),
- III. integracji osób długotrwale bezrobotnych z rynkiem pracy (case management, zarządzania przypadkiem),
- IV. rozwijania umiejętności kierowania własną karierą wśród osób dorosłych, w ramach uczenia się przez całe życie.
Część II: Kompetencje doradcy kariery
Szkolenie obejmuje następuje obszary tematyczne:
- Krajowe ramy kwalifikacji;
I. nowe wyzwania dla doradców,
II. bilans kompetencji, diagnoza i walidacja (wzory francuskie).
- Europejski kodeks etyczny doradcy kariery;
- Kluczowe kompetencje doradcy kariery;
- Diagnoza kompetencji, samobadanie;
- Indywidualny projekt rozwoju zawodowego.
Czas szkolenia: 32 godz. (4 dni)
Grupa: 15 – 25 osób