SYNDROM WYPALENIA ZAWODOWEGO - AUTODIAGNOZA I PRZECIWDZIAŁANIE:
CELE SZKOLENIA:
- Zasadniczym celem szkolenia jest zrozumienie mechanizmu wypalenia zawodowego.
- Wśród celów szczegółowych można wymienić: nabycie umiejętności dokonywania w tym zakresie samooceny, czyli zidentyfikowanie przyczyn indywidualnych i organizacyjnych występujących w miejscu pracy, zdiagnozowanie własnego stopnia wypalenia zawodowego, poznanie własnych strategii radzenia sobie ze stresem wraz z ich oceną skuteczności.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie adresowane jest do grup zawodowych, których treść i rodzaj wykonywanej pracy wymaga kontaktu z drugim człowiekiem, w tym szczególnie należy wziąć pod uwagę zawody z tzw. kategorii „helping proffessions”
ILOŚĆ GODZIN: 20
PROGRAM:
- Indywidualne i organizacyjne przyczyny wypalenia zawodowego.
- Skutki wypalenia zawodowego
- Indywidualne (zdrowie psychiczne i fizyczne, satysfakcja z pracy, obniżona samoocena itd.)
- Organizacyjne (jakość i efektywność w pracy, absencje, alienacja itd.)
- Fazy wypalania się w zawodzie
- Niedopasowanie zawodowe a problem wypalenia zawodowego – z uwzględnieniem sytuacji na polskim i europejskim rynku pracy.
- Zdiagnozowanie własnego stopnia wypalenia zawodowego – zastosowanie kwestionariusza MBI (Maslach Burnout Inventory)
- Indywidualna identyfikacja przyczyn wypalenia w miejscu pracy
- Poznanie własnych strategii zmagania się ze stresem chronicznym – zastosowanie kwestionariusza „Coping” A. Pines
- Metoda próbek sytuacyjnych – uczenie się optymalnych sposobów zmagania się ze stresem
- Ćwiczenia symulacyjne – dyskusja grupowa nad materiałem dotyczącym zachowań w sytuacjach stresogennych, zarejestrowanym za pomocą kamery
- Znaczenie inteligencji emocjonalnej w zakresie przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu
- Wymiary inteligencji emocjonalnej przydatne w pracy zawodowej
- Indywidualny profil inteligencji emocjonalnej
- Poznanie własnych stylów reagowania na sytuacje konfliktowe w miejscu pracy – ćwiczenie grupowe
- Dyskusja panelowa – próba odpowiedzi na pytanie: „W jaki sposób należy zapobiegać wypaleniu zawodowemu w miejscu pracy? (uwzględnienie wiedzy na temat uwarunkowań indywidualnych, organizacyjnych oraz ekonomiczno-społecznych).
- Kwestionariusz do oceny kompetencji zastosowany dwukrotnie przed i po szkoleniu.
METODA SZKOLENIA
Przewaga aktywnych metod szkolenia typu warsztaty, ćwiczenia symulacyjne, ćwiczenia grupowe, zastosowanie standardowych metod diagnostycznych, dyskusja panelowa ale również przekaz wiedzy w formie „wstawek” wykładu.